KOVALEVY TUKOSSA

Ystäväni kummipoikaa, Valtteria (4 v), kiellettiin kastelemasta itseään ulkona ja varmaankin poika halusi jättää vielä houkutuksille sijaa lätäkköläträystä varten, sillä ulos mennessään hän kommentoi kieltoon:
  • Mulla on nyt kyllä muisti ihan täynnä!

TUPLATUNNUSTUS

Olin ensimmäistä kertaa useamman päivän työmatkalla, joten arjen pyörittäminen jäi kokonaan isän vastuulle. Minulla on tapana ainakin yrittää ujuttaa ruokaan mukaan kasviksia, jotka eivät oikein ole esikoisen makuun. Isän bravuurina ovat makkararuoat ja nyt oli vuorossa nakit ja ranskalaiset. Illallispöydässä 4-vuotias esikoisemme totesi isälle:
  • Iskä. Sinä teet hyvää ruokaa. Äiti on hyvempi tekemään pahaa ruokaa.

YLLYTYS

Olin 2- ja 4-vuotiaitten lasteni kanssa täpötäydessä, mutta hyvin hiljaisessa apteekissa odottelemassa vuoroani. Hiljaisuuden päätti tyttäreni Jossun kirkas ääni:
  • Äiti, pieraseppa sillain niinku kotona!

MADE IN PARIS?

4-vuotias Essi leikki Eevi-siskonsa (6kk) kanssa lattialla. Itse istuin sohvalla ja silmäilin samalla lehteä. Yhtäkkiä Essi kysyi:
  • Äiti, onko sulla hajuvettä?
  • Ei ole, miten niin?
  • No, sitten Eevillä on kakka housussa!

ONNEKAS VAHINKO

5-vuotias neito kertoi saunan jälkeen vanhemmilleen:
  • Kyllä teille on sattunut sitten hyvä vahinko kun saitte itsellenne tällaisen ihan oikean prinsessan, vaikka ette itse ole edes kuninkaallisia.

VAIHTOEHDOT TIEDOSSA

Isi yritti houkutella Sakua (3 v.) ottamaan lääkettä:
  • Otetaanko lääkettä Kinder-munan kanssa?
Siihen isoveli Ville (5 v.) kommentoi:
  • Ei se Saku ota kun itkun kanssa.

EPÄJÄRJESTYS

Henriä (5 v.) oltiin viemässä leikkaukseen ja hän sai esilääkityksen. Odoteltiin omaa vuoroa ja äiti kyseli pojan vointia. Henri tuumi selvästi harmistuneena olotilastaan:
  • Kaikki mun hyvät ajatukset on menny ihan sekaisin!

MUUKALAINEN TALOSSA

Poikani ollessa 4-vuotias, hän kysyi aamiaispöydässä:
  • Eikös se ole niin, että me kaikki - isi, Jenni ja minä - ollaan tultu sun masusta?
Minä tietysti oikaisin, että eihän toki isi minun masusta ole tullut vaan Mummun! Tästä virisi pitkä keskustelu siitä, kuka kenenkin masusta on tullut. Tuokion hiljaisuuden jälkeen poikani tokaisi:
  • No kai se isi saa meillä asua, vaikkei mitään sukua olekaan?