Lähettäjä: (oma nimi ja postiosoite)

Vastaanottaja: Aller Julkaisut Oy / Asiakaspalvelu
Pursimiehenkatu 29-31 A
00150 Helsinki

SELVITYSPYYNTÖ


Pyydän teitä lähettämään minulle kirjallisen selvityksen, josta ilmenevät seuraavat tiedot (henkilötietolaki 26 § ja 28 §):

- Kopio kaikista hallussanne olevista minua tai perhettäni koskevista tiedoista.
- Mistä olette saaneet yhteystietoni ja mitkä ovat henkilörekisterinne
säännönmukaiset tietolähteet
- Mihin henkilörekisterinne tietoja käytetään ja säännönmukaisesti luovutetaan.

Pyydän teitä lähettämään minulle selvityksenne yhteydessä kopion henkilötietolain 10 § tarkoittamasta rekisteriselosteesta kaikista rekistereistänne, joissa on tai on ollut minua koskevia tietoja.

Kiellän minua koskevien tietojen käsittelyn tai luovuttamisen suoramainontaa, etämyyntiä tai muuta suoramarkkinointia, mielipide- tai markkinatutkimusta taikka muita näihin rinnastettavia toimintoja varten. Kiellän teitä käsittelemästä minua koskevia tietoja, paitsi siinä määrin, kuin on välttämätöntä tämän selvityksen tekemiseksi ja tietojen käsittelykiellon toteuttamiseksi. Pyydän teitä vahvistamaan tietojen käsittelykiellon kirjallisesti selvityksenne yhteydessä (henkilötietolaki 19, 29 ja 30 §).

Henkilötietolain 26 § mukaan yllä olevat tiedot on annettava salassapitosäännösten estämättä ja maksutta. Henkilötietolain 28 § mukaan tiedot on annettava ymmärrettävässä muodossa ja viivytyksettä. Henkilötietolain 28 § mukaan tarkastusoikeuden epäämisen veroisena pidetään sitä, jos ette ole kolmen kuukauden kuluessa tämän kirjeen vastaanottamisesta toimittanut minulle tässä kirjeessä pyytämääni selvitystä.

Jos kieltäydytte antamasta pyytämiäni tietoja, velvoittaa henkilötietolain 28 § teidät antamaan tästä kirjallinen todistus, jossa mainitaan myös ne syyt, joiden vuoksi tarkastusoikeus on evätty. Henkilötietolain 29 § velvoittaa teidät ilmoittamaan tiedon korjaamisesta muun muassa tietojen käsittelykiellon osalta niille, joille olette luovuttaneet tai joilta olette saaneet henkilötietoni. Ellette hyväksy vaatimustani tiedon korjaamisesta, on teidän annettava kirjallinen todistus, jossa on mainittava myös ne syyt, joiden vuoksi vaatimustani ei ole hyväksytty (henkilötietolaki 29 §).

[aika ja paikka] [allekirjoitus ja nimen selvennys]