Mä oon vähän lueskellut erinäisistä syistä Raamattua tässä lähiaikoina. Ihan jännää millasta tekstiä sieltä löytyy. Juuri tänään tuli vastaan teksti, tai oikeestaan Jeesuksen opetus, missä se kehottaa olemaan epärehellinen, kehottaa varastamaan. Kannattaa huijaamista ja petturuutta (Luuk.16:1-9). Ajattelin, että pitäis varmaan vedota tästälähin suoraan Raamattuun, kun tekee jotain tyhmää...

Löysin myös kohdan sikojen joukkoitsemurhasta(Mark.5:1-2,6-17)), kohdan missä Jeesus sanoo ainoan hyvän olemassa olevan asian olevan Jumala(Mark.10:17-18), yhessä kohassa Jeesus sanoo: "Minä jätän teille rauhan. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa" (Joh. 14:27) Mutta kuitenki toisessa kohassa se ilmottaa: "Luuletteko, että olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? En suinkaan, vaan riitaa!" (Luuk. 12:51)

Jos kerta Jeesuskin vetää 180 astetta mielipiteissään, ni kai mäkin sitten saan? Ehkä tää on omalta osaltan tavallaan aika huvittavaa lukea Raamattua ja bongailla sieltä kaikenlaisia epäolennaisuuksia, hauskoja juttuja tai täyskäännöksiä. Kyllähän siitä Kirjasta löytyy hulluna kaikkea oikeestikin hyvää. Mua alkaa vaan oikeesti tympimään ihmiset jotka kuvittelee, että sitä voi lukea niinku jotain vitun tietokirjaa ja napata lauseen sieltä, lauseen täältä ja kutsua niitä ja vain niitä oikeiksi totuuksiksi...

Alunperin VT:n tekstitkin on kulkenu suullisesti eteenpäin, siks osa kertomuksista on pariin eri otteeseen, tuplakertomisella voi varmistua, että toinen tarinoista välittyy eteenpäin oikeena... Mutta kyllä ne silti muuttuu, pelkästään kertojan persoonallisuuden takia.

Ja pitää myös muistaa, että viimesen n. 100-vuoden aikana suomessakin on ollu kolme eri versiota Raamatusta siis kielellisesti. Mulla ois tossa kirjahyllyssä isomummon rippi-Raamattu, vois kattoa vähän eroa kielessä... Ja senkin on vaan joku heebo päättäny jossain tuolla, jossain kosteessa kirkonkellarissa, että mitä muutetaan ja mitä jätetään... Voiko siihenkään siis enää luottaa?

Mä sain kehotuksen, että pitäis lukea alkukielellä, mutta miten voisin, kun en koskaan voi olla varma opetetaanko mulle alkukieltä oikein ja toisaalta alkukielessä on niin paljon hyvin merkityksellisesti toistensa vastakohtia olevia sanoja joiden kirjoitusasu on lähes täysin sama. En siis kuitenkaan voisi olla varma olisinko ymmärtänyt asioita oikein.

Pitäis varmaan vaan uskoa siihen omaantuntoon, joka jokaiselta pitäis löytyä (paitsi tietysti narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivillä), ja toivoa että se edes jollain tasolla vastaisi Jumalan ääntä. Tai no paras tapa varmaan toimia, olisi olla kiltti kaikille, rakastaa lähimmäistään ja vihamiestään vielä enemmän kuin lähimmäistään, tehdä toiselle sitä mitä haluaisi itselleen tehtävän ja sen lisäksi noudattaa aina sen maan lakia, jonka pinnalla kulkee.