torstai, 27. heinäkuu 2006
Oli alkanut taas kerran ala-asteen oppitunti. Opettaja teki arvoituksia oppilaille:
- Kuinka on mahdollista asettaa reikä yhteen reikään?
Koko luokka tuumi
tiiviisti tätä visaista arvoitusta. Etupenkin kultalusikka-Tuomo alkoi
hurjasti viitata tyypillinen perseennuolijan virne naamallaan.
- No Tuomo, mikä on tämän arvoituksen ratkaisu?
Tuomo nousee pulpetistaan vastaamaan koko luokan eteen.
- Laitetaan peukalot ja pikkusormet yhteen ja työnnetään suun ympärille! Tuomo vastasi hymy vain leventyen.
- Oikein hyvä, opettaja sanoi.
- No mitenkäs saadaan kolme reikää laitettua yhteen reikään?
Luokkaan
laskeutui hiljaisuus. Kotvan kuluttua Tuomo alkoi taas hurjasti
heiluttaa kättään. Opettaja pyysi Tuomoa taas tulemaan luokan eteen.
Kimeällä äänellä Tuomo vastaa:
- Laitetaan taas sormet yhteen ja levitetään ympyrä niin, että nenäkin mahtuu siihen.
- Hienoa, Tuomo, opettaja vastaa tyytyväisenä.
Luokan takana alkaa kuulua
supinaa ja ärtymys on huomattavissa, kun Tuomo on taas kerran päässyt
loistamaan. Nyt opettaja tekee vielä yhden kysymyksen:
- Kuinka
sitten viisi reikää saadaan yhteen reikään?
Muutkin alkavat miettiä
kuumeisesti oikeata vastausta. Tuomo itsevarmasti heiluttaa pystyssä
olevaa kättään ja pyytää vastauslupaa. Petri takana tuntuu myös
tietävän vastauksen ja nostaa käden pystyyn, mutta kuten arvattavaa,
opettaja antaa lempioppilaansa taas kerran vastata.
- Levitetään
vielä oikein kovasti sormia niin, että silmät mahtuvat mukaan!
Opettaja
vuolaasti kehuu Tuomoa, joka on niin ylpeä itsestään. Petri
suivaantuneena saamastaan kohtelusta nostaa käden pystyyn, jolloin
opettaja kysyy Petriltä:
- Niin Petri, mitä asiaa sinulla oikein on?
- Minulla olisi vielä yksi arvoitus. Kuinka on mahdollista saada yhdeksän
reikää yhteen reikään?
Opettajakin alkaa miettiä kuumeisesti. Ihme
kyllä Tuomokaan ei tällä kertaa osaa vastata asetettuun kysymykseen, ja
esittää loukkaantunutta.
- No Petri, mikä on vastaus tähän arvoitukseen? opettaja kysyy.
- Otetaan nokkahuilu ja työnnetään se Tuomon perseeseen.
Kommentit