Antti ihmettelee kesken syntymäpäivänsä viettoaan:
  • Enkö mä ole enää kaks vuotta?
Isä vastaa:
  • Et, nyt olet jo kolme.
Antti hiukan epävarmana:
  • Vieläkö mä oon Antti?
***
Matti yritti syödä lihapullia haarukalla, mutta syönti ei vielä oikein sujunut. Vaikka hän kuinka sohi, lihapullat eivät osuneet haarukkaan.Viimein isä otti lihapullan haarukkaan ja antoi Matin suuhun. Matti tokaisi:
  • Hyvähän sun on, kun mä jo väsytin sen.
***
Neljävuotiaan Tanelin perheeseen odotettiin perheenlisäystä. Äiti ja isä juttelivat vauvan nimestä. Taneliltakin kysyttiin, minkä nimen hän haluaisi antaa.
  • Jos se on tyttö, niin Minna, ja jos se on poika, niin Joni.
Hetken perästä tuli vielä varmuuden vuoksi:
  • Ja jos se on koira, niin se vois olla Tomi.
***
Päivällä oli ollut puhetta koeputkihedelmöityksestä. Illalla nelivuotias Olli kysyy mietteissään:
  • Äiti, olenks mä kans semmonen pakoputkilapsi?
***
Mummo kysyy kaksivuotiaalta Katariinalta, mikä isän etunimi on. Katariina ei muista.
  • Onko se Antero? koettaa mummo auttaa.
  • Ei, vastaa Katariina.
  • No miten äiti huutaa isiä, kun tarvitsee apua? yrittää mummo vielä.
Katariina miettii hetken. Sitten kasvot kirkastuvat:
  • Ylös siitä! hän muistaa.
***
Kolmivuotias Tero katseli uutta pikkusiskoaan. Kun isä huusi poikaa syömään, tokaisi
hän:
  • Mä katon tän ensin loppuun!
***
Kolmevuotias Auli oli vanhempien kanssa kirkossa. Hän tuijotti tiukasti alttaritaulua ja hermostui lopulta:
  • Mä lähen pois jos toi kuva ei kohta vaihdu.
***
Kolmi- ja puolivuotias Lilja kertoo mummolleen:
  • Mummo, tiedät sä että Miika on poika.
  • No mistäs sinä sen tiedät? kiusoittelee mummo.
  • Se näytti mulle kikkeliä, vastaa Lilja. Ja lisää sitten tomerasti:
  • Se ei usko, että mä oon tyttö. Siks mä näytän sille huomenna mun korvikset!
***
Seitsenvuotias Christian kysyy isältä:
  • kumpi on parempi, pippeli vai pimppi?
Isä ei löydä sopivaa vastausta, jolloin nopeajärkinen poika oivaltaa ihan itse:
  • Mä kyllä luulen, että pippeli, sillä voi näyttää suuntaa!
***
Nelivuotias Veera oli kylässä tätinsä luona. Hän katseli, kun tädin mies koikkelehti lökäpöksyisessä pyjamassa. Hän pani pään kallelleen ja totesi arvostelevasti:
  • On se seksi kaukana tuostakin miehestä!
***
Päiväkerhossa luettiin kirjaa maalaistalon eläimistä. Vastaan tuli uusi sana: siipikarja. Kerhotäti kysyi lapsilta, tietääkö kukaan mitä eläimiä siihen kuuluu. Melko pitkän hiljaisuuden jälkeen Matias vastasi:
  • Enkeleitä.