Mä rupesin pohdiskelemaan itse vihkitilaisuutta, siis että millasia tekstejä/kaava meille tulee. Varmaan virsiä/häämarssia pitäis kans miettiä....


Tekstit

Laulujen laulu, 8:6-7
Paina minut sinetiksi sydäntäsi vasten, pane sinetiksi ranteesi nauhaan. Rakkaus on väkevä kuin kuolema, kiivas ja kyltymätön kuin tuonela. Sen hehku on tulen hehkua, sen liekki on Herran liekki. Suuret vedet eivät voi sitä sammuttaa, virran tulva ei vie sitä mukanaan. Jos joku tarjoaisi talot ja tavarat rakkauden hinnaksi, hän saisi osaksi vain toisten pilkan.

Kirje Korinttilaisille
Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä mutta minulta puuttuisi rakkaus, olisin vain kumiseva vaski tai helisevä symbaali. Vaikka minulla olisi profetoimisen lahja, vaikka tuntisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin siirtää vuoria, mutta minulta puuttuisi rakkaus, en olisi mitään. Vaikka jakaisin kaiken omaisuuteni nälkää näkeville ja vaikka antaisin polttaa itseni tulessa mutta minulta puuttuisi rakkaus, en sillä mitään voittaisi. Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä. Rakkaus ei kadehdi, ei kersku, ei pöyhkeile, ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee totuuden voittaessa. Kaiken se kestää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii. Rakkaus ei koskaan katoa. Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus.

Saarnaajan kirja 4:9-12
Kaksin on parempi kuin yksin, sillä kumpikin saa vaivoistaan hyvän palkan. Jos he kaatuvat, toinen auttaa toista nousemaan, mutta voi yksinäistä, joka kaatuu -- häntä auttamassa ei ole ketään. Ja jos kaksi makaa yhdessä, on molemmilla lämmin, mutta kuinka yksinäisellä voisi olla lämmin? Yksinäisen kimppuun on helppo käydä, mutta kaksi pitää puolensa, eikä kolmisäikeinen lanka katkea helposti.

Ruutin kirja 1:16-17
Mutta Ruut sanoi: 'Älä pakota minua eroamaan sinusta ja lähtemään luotasi. Minne sinä menet, sinne minäkin menen, ja minne sinä jäät, sinne minäkin jään. Sinun kansasi on minun kansani ja sinun Jumalasi on minun Jumalani. Missä sinä kuolet, siellä minäkin tahdon kuolla ja sinne minut haudattakoon. Rangaiskoon minua Jumala nyt ja aina, jos muu kuin kuolema erottaa minut sinusta!'

Jos tuleva pappi suostuu, niin laulujen laulu ois aika helmi tekstinä smile.gif


Vihkikaava

Vihkitoimituksessa voi valita kaksi vaihtoehtoa:

1. "Kaikkitietävän Jumalan kasvojen edessä ja tämän seurakunnan läsnä ollessa kysyn sinulta, NN, tahdotko ottaa MM:n aviomieheksesi (aviovaimoksesi) ja osoittaa hänelle uskollisuutta ja rakkautta myötä- ja vastoinkäymisissä?"

2. "Jumalan edessä ja tämän seurakunnan läsnä ollessa kysyn sinulta, MM, tahdotko ottaa NN:n aviovaimoksesi (aviomieheksesi), olla hänelle uskollinen ja rakastaa häntä hyvinä ja pahoina päivinä, aina kuolemaan asti?"

Päädytään varmaan tohon ekaan vaihtoehtoon, vaikka jälkimmäinen kuulostaakin lopullisemmalta.

Sormuslupaukset

1. Minä, NN, otan sinut, NN, nyt aviovaimokseni
ja tahdon rakastaa sinua hyvinä ja pahoina päivinä (elämän loppuun asti).
Merkiksi annan sinulle tämän sormuksen.
Morsian lausuu:
Minä, NN, otan sinut, NN, nyt aviomiehekseni
ja tahdon rakastaa sinua hyvinä ja pahoina päivinä (elämän loppuun asti).
Merkiksi otan sinulta / annan sinulle tämän sormuksen.


2. Tai ensin sulhanen ja sen jälkeen morsian lausuu:
Minä rakastan sinua, NN.
Haluan jakaa ilot ja surut kanssasi ja olla sinulle uskollinen,
kunnes kuolema meidät erottaa.


Mä luulen että meiltä jää sormuslupaukset välistä, vaikka ne kovin ihanat oliskin. Tuskin kumpikaan jännitykseltään saa edes kunnolla 'Tahdon' sanottua girl_haha.gif